Επίσκεψη στη Ρουμανία

Στα πλαίσια του προγράμματος Δια Βίου Μάθηση Comenius - πολυμερείς σχολικές συμπράξεις με θέμα: «Vie des forêts d’Europe» το 2ο Γυμνάσιο Καλαμάτας πραγματοποίησε εκπαιδευτική επίσκεψη στο Βουκουρέστι Ρουμανίας ύστερα από πρόσκληση του σχολείου Scola 139 Mircea Santimbreanu από τις 17 μέχρι τις 23 Οκτωβρίου του 2010.

Κυριακή 17/10 2010: πρώτη μέρα

Στις 11.30 αναχωρήσαμε από το ΚΤΕΛ της πόλης μας με προορισμό το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Στις 3.20 φθάσαμε στο αεροδρόμιο και στις 17.20 αναχωρήσαμε για το Βουκουρέστι. Ανάμεσα στους μαθητές μας υπήρχαν κάποιοι που δεν είχαν ξαναταξιδέψει με αεροπλάνο. Όταν φθάσαμε στο Βουκουρέστι μας περίμεναν η διευθύντρια του σχολείου, καθηγητές και μαθητές του σχολείου με τους γονείς τους. Οι μαθητές μας αναχώρησαν με τις οικογένειες που θα τους φιλοξενούσαν.

Δευτέρα 18/10/2010: δεύτερη μέρα

Επίσκεψη στη ΡουμανίαΣτις 9.00 συγκεντρωθήκαμε όλες οι ομάδες στο σχολείο και στις 9.30 αναχωρήσαμε με τραμ για το κέντρο της πόλης. Φθάσαμε στο Ρωμαϊκό Αθήναιον το οποίο είναι αίθουσα συναυλιών που πρωτολειτούργησε το 1888. Είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε την πρόβα που έκανε η ορχήστρα George Enescu με το μαέστρο Andruescu. Στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε στην εκκλησία Σταυροπόλεως. Η εκκλησία είναι αριστούργημα αρχιτεκτονικής. Ιδρύθηκε από έναν Έλληνα μοναχό ύστερα από απαίτηση των πολλών Eλλήνων εμπόρων που ζούσαν στο Βουκουρέστι. Χτίστηκε το 1824 και στην αρχή ήταν το παρεκκλήσι ενός πανδοχείου που δεν υπάρχει και που τη θέση του πήρε ένα μοναστήρι Τα παιδιά εντυπωσιάστηκαν από την επιγραφή στα ελληνικά που υπάρχει στην είσοδο της εκκλησίας. Μια μοναχή μας έδειξε τους θησαυρούς του μοναστηριού. Κατόπιν αφού περάσαμε έξω από το Πανεπιστήμιο, το Θέατρο, υπό βροχή κατευθυνθήκαμε στο εστιατόριo Caru’cu bere όπου και γευματίσαμε. Το εστιατόριο είναι ένας ζωντανός θρύλος: λειτουργεί από το 1899 και είναι ένα από τα πιο παλιά ζυθοποιεία στο Βουκουρέστι. Αφού φάγαμε, οι μαθητές ξεναγήθηκαν στις αίθουσες του εστιατορίου και έμαθαν την ιστορία του.
Επόμενος σταθμός μας ήταν το παλάτι του Κοινοβουλίου το οποίο πριν την πτώση του Τσαουσέσκου το 1989 ονομαζόταν “Σπίτι του Λαού”. Είναι ένα από τα πιο μεγάλα κτήρια του κόσμου. Η κατοικήσιμη έκτασή του είναι 350.000 τετραγωνικά μέτρα. Έχει 1100 δωμάτια σε 12 ορόφους και τέσσερα επιπλέον υπόγεια επίπεδα. Επισκεφθήκαμε αρκετές αίθουσες του κοινοβουλίου και αρκετά κουρασμένοι πήραμε το τραμ και επιστρέψαμε στο σχολείο. Συγκεντρωθήκαμε όλοι στην αίθουσα της μουσικής όπου τα παιδιά του σχολείου τραγούδησαν κάποια τραγούδια . Έπειτα πήγαμε στο γυμναστήριο όπου όλες οι ομάδες χόρεψαν. Εμείς χορέψαμε χασάπικο και χασαποσέρβικο. Τα παιδιά της Ρουμανίας μοίρασαν κάποια αναμνηστικά στα παιδιά των υπόλοιπων ομάδων. Η βραδιά έκλεισε με δείπνο που πρόσφεραν οι γονείς των Ρουμάνων μαθητών.

Τρίτη 19/10/2010: τρίτη μέρα

Στις 8.30 αναχωρήσαμε από το σχολείο με λεωφορείο για τον καθεδρικό Πατριαρχικό Ναό και το Παλάτι του Πατριαρχείου του Βουκουρεστίου. Ένα σύμπλεγμα οικοδομημάτων, το Παλάτι του Πατριαρχείου, η κατοικία του Πατριάρχη και ο καθεδρικός Πατριαρχικός Ναός βρίσκονται στη θέση ενός παλιού μοναστηριού. Στον Πατριαρχικό Ναό ήταν η ώρα της λειτουργίας. Τα παιδιά προσκύνησαν και παρατήρησαν ότι μέσα στην εκκλησία δεν υπήρχαν καρέκλες για το εκκλησίασμα αλλά διάδρομοι –χαλιά όπου οι πιστοί γονυπετείς παρακολουθούσαν τη θεία λειτουργία.
Δεύτερος σταθμός μας ήταν το Μουσείο του Ρουμάνου Χωρικού. Το Μουσείο ιδρύθηκε το 1990 και είναι ο διάδοχος του Εθνογραφικού και Λαογραφικού μουσείου που έπαψε να λειτουργεί το 1978.Η έκθεση που φιλοξενείται έχει τίτλο: το ξύλο και το δάσος στον πολιτισμό του ρουμανικού χωριού. Αυτό που εντυπωσίασε τα παιδιά ήταν η αίθουσα στην οποία όπως λέγεται υπάρχει «το σπίτι μέσα στο σπίτι». Ένα ολόκληρο ξύλινο σπίτι φιλοξενείται σ’αυτήν την αίθουσα του μουσείου. Μετά την περιήγηση στις αίθουσες του μουσείου, γευματίσαμε στην καντίνα του και έπειτα τα παιδιά χωρίστηκαν σε δυο ομάδες και παρακολούθησαν δυο εργαστήρια Το πρώτο εργαστήριο είχε ως θέμα τη ζωγραφική σε ξύλο και το δεύτερο την κατασκευή χειροποίητου χαρτιού από ανακυκλώσιμο χαρτί. Οι μαθητές μας προτίμησαν το εργαστήρι παρασκευής ανακυκλώσιμου χαρτιού. Τις δραστηριότητες αυτές κατέγραψε και το εθνικό δίκτυο τηλεόρασης της Ρουμανίας.
Η ημέρα μας έκλεισε με επίσκεψη στο παλάτι του Μογκοσάγια, 14 χιλιόμετρα έξω από το Βουκουρέστι στο χωριό Μογκοσάγια, στη μέση ενός υπέροχου πάρκου δίπλα σε μια λίμνη ο πρίγκιπας Constantin Brâncoveanu έχτισε αυτό το όμορφο παλάτι το 1698 για το γιο του Στέφανο. Όμως η σκληρή μοίρα θέλησε νεκρούς και τον ίδιο και τους γιους του στην Κωνσταντινούπολη. Η κατασκευή του κτηρίου τέλειωσε το 1702 και το παλάτι έγινε πανδοχείο. Από το 1860 το έχει η οικογένεια των Βιβέσκο. Από το 1957 το παλάτι φιλοξενεί το Μουσείο Τέχνης Brâncoveanu. Μετά την επίσκεψή μας στο παλάτι επιστρέψαμε στο Βουκουρέστι.

Τετάρτη 20/10/2010: τέταρτη μέρα

Στις 8.10 συγκεντρωθήκαμε και αναχωρήσαμε από το σχολείο για μια διήμερη εκδρομή στα Καρπάθια όρη. Κατευθυνθήκαμε προς το Πλοιέστι και τη Σινάια και φθάσαμε στην Ποσάντα όπου επισκεφθήκαμε το Μουσείο του Κυνηγού. Θαυμάσαμε τα εκθέματα του μουσείου (κέρατα ελαφιών, δέρματα αρκούδων, βαλσαμωμένους λύκους αρκούδες, αγριόχοιρους, ταράνδους, πτηνά πολλών ειδών) και αναχωρήσαμε για τον επόμενο σταθμό της επίσκεψής μας που ήταν το Παλάτι Πέλες. Το παλάτι το οποίο χτιζόταν από το 1875 μέχρι το 1883 για τον Κάρολο τον Α’ της Ρουμανίας είναι ανεκτίμητης αξίας. Μας έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση τα ξυλόγλυπτα, η αίθουσα του θρόνου, η τραπεζαρία που ήταν στρωμένη για το πρωινό και γενικότερα η συμμετρία που υπήρχε στο χώρο. Αφού γευματίσαμε, αναχωρήσαμε για το κάστρο Ράσνοβ, σε μια μικρή πόλη της Τρανσυλβανίας που βρίσκεται σε υψόμετρο 670 μέτρων. Οι Ρωμαίοι είχαν χτίσει εκεί ένα στρατόπεδο για να προστατέψουν το πέρασμα προς τα Καρπάθια. Για τον ίδιο λόγο οι Ιππότες Τεύτονες έχτισαν εκεί ένα κάστρο που κυριεύθηκε μόνο μια φορά στην ιστορία του γύρω στα 1600. Αφού ανεβήκαμε στο κάστρο και θαυμάσαμε τη θέα της πόλης από ψηλά αναχωρήσαμε για την πόλη Πρεντεάλ όπου και διαμείναμε .

Πέμπτη 21/10/2010: πέμπτη μέρα

Όταν ξυπνήσαμε το πρωί, αντικρίσαμε τη χιονοδρομική πίστα που βρισκόταν απέναντι από το ξενοδοχείο μας και την υπέροχη θέα του βουνού. Το Πρεντεάλ είναι ένας από τους πιο γνωστούς χιονοδρομικούς προορισμούς της Ρουμανίας. Αφού πήραμε το πρωινό μας, κατευθυνθήκαμε στην πόλη Μπράσοβ. Στην παλιά συνοικία της πόλης βρίσκεται το πρώτο ρουμανικό σχολείο, το οποίο και επισκεφθήκαμε. Το σχολείο έχει δυο αίθουσες. Στη μια υπάρχουν θρανία όπου έκατσαν όλοι οι μαθητές, άκουσαν την ιστορία του σχολείου και γνώρισαν τον «Άγιο Νικόλαο», τη βέργα που χρησιμοποιούσε ο δάσκαλος για να συνετίσει τους μαθητές. Στη δεύτερη αίθουσα υπάρχει ένα πολύ παλιό τυπογραφείο και πολλά βιβλία που τυπώθηκαν εκεί. Το Μάιο του 1848 ο George Ucenescu συνέθεσε εκεί τη μουσική του ύμνου «Ξύπνα Ρουμάνε» τον οποίο ο πατήρ που μας έκανε την περιήγηση τραγούδησε στους μαθητές.
Μετά το ρουμανικό σχολείο, περιηγηθήκαμε για λίγο στην πόλη Μπράσοβ. Οι καθηγητές επισκέφθηκαν τη "Μαύρη Εκκλησία" που χτίσθηκε γύρω στα 1380. Η εκκλησία διαθέτει μια καμπάνα που ζυγίζει 6 τόνους και το μεγαλύτερο εκκλησιαστικό όργανο της Ανατολικής Ευρώπης. Στη συνέχεια μαθητές και καθηγητές γευματίσαμε σε εστιατόριο της πόλης και αναχωρήσαμε για το παλάτι του Μπραν, το οποίο αρχικά είχε χτισθεί από Ιππότες Τεύτονες. Την πρώτη Δεκεμβρίου του 1920 οι κάτοικοι του Μπράσοβ πρόσφεραν το παλάτι στη βασιλική οικογένεια της Ρουμανίας. Το παλάτι έγινε η εξοχική κατοικία της βασίλισσας Μαρίας. Με την άνοδο των κομμουνιστών στην εξουσία το παλάτι περιήλθε στο κράτος. Όμως στις 26 Μαΐου 2006, το κάστρο περιήλθε στην ιδιοκτησία του Dominique de Habsbourg, εγγονού της βασίλισσας Μαρίας. Στην είσοδο του κάστρου ένα πλήθος από μικρομάγαζα πουλούν τοπικά προϊόντα και αναμνηστικά με τον κόμη Δράκουλα. Στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Bram Stoker ο Vlad III l’Empaleur, ο επονομαζόμενος Δράκουλας αφού έχασε το θρόνο του, ανέλαβε το καθήκον να υπερασπίζεται το νότιο σύνορο της Τρανσυλβανίας. Δεν υπάρχει όμως κανένα ιστορικό έγγραφο που να φανερώνει την παρουσία του Vlad στο Μπραν. Ο δράκουλας δεν είχε ιστορική οντότητα αλλά έχει τουριστική σύμφωνα με το ρουμάνο ιστορικό Mihnea Capraru. Μετά το παλάτι του Μπραν, γυρίσαμε στο Βουκουρέστι.

Παρασκευή 22/10/2010: έκτη μέρα

Στις 9.00 μαθητές και καθηγητές μαζευτήκαμε στην αίθουσα μουσικής του σχολείου όπου οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και έκαναν αξιολόγηση του ταξιδιού στα Καρπάθια. Στη συνέχεια έγινε παρουσίαση των DVD που είχαμε ετοιμάσει (η Βουλγαρία, η Ελλάδα και η Ρουμανία) με θέμα (1) την εξέλιξη των δασών στην Ευρώπη και (2) την ανακύκλωση. Οι Γάλλοι μαθητές προτίμησαν να μας μιλήσουν για την ανακύκλωση. Κατόπιν οι μαθητές έλαβαν μέρος σε αθλητικές δραστηριότητες στο κλειστό γυμναστήριο του σχολείου. Κάποιοι από τους καθηγητές έλαβαν μέρος σε εργαστήρι με θέμα την τεχνική της βαφής των αυγών. Μετά το μεσημεριανό φαγητό, οι μαθητές χωρίστηκαν πάλι σε ομάδες και παρακολούθησαν μαθήματα Αγγλικών, Βιολογίας, Γαλλικών, Γεωγραφίας. Με το πέρας των μαθημάτων απονεμήθηκαν διπλώματα στους μαθητές Το σχολείο μας βραβεύθηκε από οικολογική οργάνωση της Ρουμανίας. Τέλος η μέρα έκλεισε με μια συμβολική πράξη που κατέγραψε η ρουμανική τηλεόραση: Οι μαθητές φύτεψαν δύο δέντρα στον κήπο του σχολείου.