Πρόλογος

Ονόματα (μικρά)

Επώνυμα

ΚΥΡΙΑ ΟΝΟΜΑΤΑ & ΕΠΩΝΥΜΑ

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Σκεφτήκατε ποτέ γιατί ονομάζεστε όπως ονομάζεστε; Ή γιατί τόσοι και τόσοι άνθρωποι γνωστοί σας και άγνωστοι έχουν αυτά τα ονόματα και όχι διαφορετικά; Απ’ όλες τις δεκάδες χιλιάδες οικογενειακά ονόματα της γλώσσας μας δεν υπάρχει ούτε ένα που να μην έχει την σημασία του. Και θα έπρεπε ίσως να απορούμε πώς δεν δείχνεται περισσότερο ενδιαφέρον για κάτι τόσο σημαντικό όσο η καταγωγή και η αρχική σημασία των ονομάτων μας.

Γιατί πράγματι το όνομά μας, βαφτιστικό και οικογενειακό μαζί, είναι δυο λέξεις που μας προσδιορίζουν και μας συντροφεύουν σε όλη μας την ζωή. Οι δυσκολίες στην ετυμολόγηση των επωνύμων πολλές φορές είναι αποτρεπτικές, όπως παρατηρεί ο Μ. Τριανταφυλλίδης. Σε πολλές περιπτώσεις είναι καθαρή ματαιοπονία, όταν το ιστορικό της ονοματοθεσίας είναι άγνωστο. Άλλες φορές το πρόβλημα περνά στο λόγο για τον οποίο μια λέξη χρησιμοποιήθηκε ως οικογενειακό όνομα, π.χ. Αχλάδης.

Όλες αυτές οι σκέψεις καθώς και η μελέτη της βυζαντινής ιστορίας αποτέλεσαν αφορμή και κριτήριο να ασχοληθούμε με τα ονόματά μας (βαφτιστικά και επίθετα), να προσπαθήσουμε να βρούμε την σημασία τους και την προέλευσή τους.

Στην εργασία αυτή πήραν μέρος κατά το σχολικό έτος 2009-2010 δεκαέξι μαθητές και μαθήτριες του 2ου τμήματος της Β’ Ταξης του 2ου Γυμνάσιου Καλαμάτας. Χωριστήκαμε σε ομάδες και επεξεργαστήκαμε τις πληροφορίες που συλλέξαμε από βοηθητικά στοιχεία από διάφορες πηγές (σχετικά βιβλία, λεξικά, διαδίκτυο).

Η προσπάθεια αυτή χωρίζεται σε 2 μέρη. Το α’ μέρος αφορά τα βαφτιστικά ονόματα όλων των μαθητών του 2ου Γυμνασίου Καλαμάτας που φοιτούν φέτος στο σχολείο μας και τα οποία κατατάξαμε αλφαβητικά δίνοντας τη σημασία του καθενός. Το β’ μέρος αφορά τα οικογενειακά επώνυμα. Δεν μπορέσαμε βέβαια να ετυμολογήσουμε όλα τα οικογενειακά επώνυμα. Στο τελευταίο μέρος έχουμε και τα επώνυμα των καθηγητών του σχολείου μας.

Τέλος θα θέλαμε να έχουμε την κατανόηση και την επιείκειά σας για τυχόν παραλείψεις που πολύ πιθανόν να συναντήσετε. Πιστεύουμε πως θα εκτιμήσετε την προσπάθειά μας, αφού ούτε ερευνητές είμαστε ούτε λαογράφοι. Θελήσαμε απλώς να έρθουμε πρώτα εμείς και έπειτα να φέρουμε και τους συμμαθητές μας κοντά στον απέραντο πλούτο της ελληνικής γλώσσας και μέσα από διαδικασίες έρευνας και αναζήτησης να γνωρίσουν την ιστορία της οικογένειάς τους.


Καλαμάτα, Μάιος 2010


ΟΝΟΜΑΤΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΠΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΚΑΝ

1. ΠΑΝΤΑΖΗ ΕΥΓΕΝΙΑ

2. ΠΑΝΤΑΖΗ ΣΤΕΛΛΑ

3. ΠΑΝΤΑΖΗ ΧΡΥΣΟΥΛΑ

4. ΠΑΠΑΔΑΤΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ-ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

5. ΣΟΥΛΑΝΤΙΚΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

6. ΣΠΑΝΤΙΔΕΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

7. ΤΟΠΤΣΙΟΥ ΚΕΤΙ

8. ΤΟΣΚΑ ΚΛΙΝΝΤΕΣ

9. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΠΟΥΛΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

10. ΤΣΕΡΠΕ ΓΡΗΓΟΡΙΑ

11. ΤΣΟΥΜΕΑ ΑΝΘΟΥΛΑ

12. ΤΣΟΚΟΥ ΤΖΕΙΣΙΚΑ

13. ΦΙΛΑΝΔΡΙΑΝΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ

14. ΧΟΧΩΛΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

15. ΧΟΧΩΛΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

16. ΧΡΑΝΙΩΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ – ΙΑΣΟΝΑΣ

ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΥ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ